Kruševac

(037) 208 774, (037) 208 775

Miće Popovića 25/1

krusevac@euroauto.rs

Voždovac

(011) 397-0068, (011) 397-3479

Bulevar Vojvode Stepe 12

vozdovac@euroauto.rs

Karaburma

(011) 2762-035, (011) 3295-556

Višnjička 30

karaburma@euroauto.rs

Zemun

(011) 2194-661, (011) 3077-317

Prvomajska 71

zemun@euroauto.rs

OPASNOSTI OD ISTROŠENIH AMORTIZERA

/

Šta je amortizer?

Možda amortizeri nisu najuzbudljiviji deo automobila, ali su – zajedno s pneumaticima i kočnicama – važan element bezbednosti vozila. Oni su skriveni ispod lukova točkova automobila, zbog čega – za razliku od pneumatika – nije moguća laka redovna provera vidljivih znakova oštećenja i habanja.

Uloga amortizera je da drže pneumatike automobila u stalnom kontaktu s putem i tako pomognu da oni ostvare najbolje prijanjanje prilikom skretanja i kočenja.  Amortizeri su deo oslanjanja – ako su pohabani, narušava se oslanjanje i udobnost vozila.

Mehanika amortizera koristi isti princip za regulaciju kretanja točkova – potiskivanje ulja kroz male otvore, pri čemu su veličina otvora ili ventili „fino podešeni” prema izabranim karakteristikama svakog tipa vozila – velikog ili malog, porodičnog, teretnog karavana, višenamenskog, s pogonom 4×4 ili sportskog automobila sa izuzetnim performansama.

Opasnosti od istrošenih amortizera

Većina ljudi nije svesna mogućih opasnosti od istrošenih amortizera ili činjenice da je tada ozbiljno ugrožena bezbednost njihovog vozila, putnika u njemu i drugih učesnika u saobraćaju, čak i ako su sve ostale bezbednosne funkcije ispravne.

Dve nedavne ankete ilustruju značaj ovog problema.  U Velikoj Britaniji je utvrđeno da preko 6 od 25 miliona automobila na ulici ima najmanje jedan istrošen amortizer, dok je istraživanje u Belgiji pokazalo da 20-25 % vozača vozi automobile sa oštećenim amortizerima.

Monroe, vodeća robna marka amortizera u svetu, identifikovala je 10 najvećih opasnosti u vezi sa istrošenim amortizerima:

  • Manja efikasnost kočenja koja rezultira dužim zaustavnim putevima
  • Manja efikasnost sistema protiv blokiranja točkova (ABS) i elektronske regulacije stabilnosti (ESP)
  • Veći rizik od proklizavanja na vlažnom putu
  • Pojava akvaplaninga pri malim brzinama
  • Manja kontrola pri skretanju ili udaru bočnog vetra
  • Veći umor vozača i sporije reagovanje
  • Veće habanje pneumatika i drugih komponenti oslanjanja
  • Neravnomerna/oscilujuća visina farova koja zaslepljuje vozače koji idu u susret
  • Veća neudobnost putnika
  • Veći rizik od „krivudanja” pri vuči

Da bi naglasila opasnost vožnje s istrošenim amortizerima, firma Tenneco – matična firma marke Monroe – izvršila je niz uporednih ispitivanja  na vozilima na kojima se nalaze Monroe amortizeri koji su 50 % istrošeni i 100 % efikasni.

Nakon udruživanja sa institutom TÜV, jednim od vodećih evropskih instituta za bezbednost na putevima, utvrdila je posle prvih ispitivanja da zaustavni put višenamenskog vozila s istrošenim amortizerima može biti za 4 metra duži od istog vozila s novim amortizerima.

Drugo ispitivanje je pokazalo da zaustavni put vozila s istrošenim amortizerima može biti do 6 m duži od vozila s novim amortizerima, uprkos najnovijim bezbednosnim sistemima na automobilima, kao što su sistem protiv blokiranja točkova (ABS) i elektronska regulacija stabilnosti (ESP).

Napravljen je završni niz ispitivanja da bi se prikazalo kakav bi efekat imali led i sneg na sisteme protiv blokiranja i proklizavanja točkova automobila, u kombinaciji s istrošenim amortizerima.  Pri ispitivanju kočenja, rezultati su pokazali da je zaustavni put pri naglom kočenju vozila sa ABS sistemom i amortizerima koji su 50 % istrošeni za 1,8 m duži od istog vozila sa amortizerima koji su 100 % efikasni. Isto ispitivanje je izvršeno na drugom vozilu sa ABS sistemom i amortizerima koji su 50 % istrošeni– trebalo mu je 1,2 m više da bi se zaustavilo.

Ovi rezultati ispitivanja kočenja pokazuju da ABS sistem na automobilu ne radi ispravno s istrošenim amortizerima.

Najzad, nakon upoređivanja ubrzanja automobila na snegu i ledu, utvrđeno je da automobil sa ASR sistemom protiv proklizavanja točkova i amortizerima koji su 100 % efikasni ubrzava do 35,7 km/h (22,1 mph) za sedam sekundi, a isti automobil sa amortizerima koji su 50 % istrošeni može da postigne samo 34,2 km/h (21,2 mph) – prvo vozilo ima poboljšanje od 16 %. Osim toga, period gubitka prijanjanja bio je 37 % kraći kod amortizera koji su 100 % efikasni u odnosu na one 50 % istrošene.

Ovo ispitivanje potvrđuje značaj proveravanja ispravnosti amortizera automobila, čak i kada automobili imaju ASR sistem.

Značaj proveravanja stanja amortizera

Karakteristike amortizera se postepeno i neprimetno pogoršavaju vremenom i vozač počinje nesvesno da prilagođava svoju vožnju kako bi nadoknadio istrošenost, loše stanje i upravljanje.

Kao i većina delova automobila koji se stalno koriste, i amortizeri su neizbežno izloženi habanju.

Istrošeni amortizeri se mogu prepoznati po većoj promeni opterećenja pri skretanju, slabim karakteristikama na neravnim putnim površinama i „neravnomernom” oslanjanju.

Jednostavan način za ispitivanje istrošenosti amortizera na automobilu jeste „ispitivanje na odskok”. Ako vozilo osciluje više od jednog puta nakon pritiskanja haube automobila naniže, to može značiti da su amortizeri automobila istrošeni. Osim toga, može se izvršiti vizuelna provera da bi se proverilo da li ulje curi i da li su pneumatici nejednako pohabani.

Tenneco Automotive preporučuje da stručan mehaničar proveri amortizere jednom godišnje ili na svakih 20.000 km (12.000 milja). To daje dovoljno vremena da se preduzmu mere za bezbednost vozača, putnika i drugih vozača.

Ako je zaista potrebna zamena amortizera, vrlo je važno da se zamene u paru – kao i pločice disk kočnica – kako bi se postigla ravnoteža sa obe strane automobila.

Asortiman Monroe proizvoda

Danas Monroe isporučuje amortizere za više od 98,8 % automobila u Evropi, tako da ima Monroe amortizera za skoro svaku marku i model automobila.

Dodatne informacije

Cilj firme Tenneco je stalno ispitivanje i poboljšavanje sistema za regulaciju oslanjanja u vožnji kako bi proizvodila najbolje proizvode za automobilske firme i tržište postprodaje.

Na svetskom nivou, firma isporučuje svaki četvrti amortizer za kupce u Evropi, na Bliskom istoku i u Africi.  Kupci su sledeće automobilske firme: Audi, Daewoo, DaimlerChrysler, Ford, General Motors, Isuzu, Mitsubishi, Nissan, Renault, SEAT, Skoda, Toyota, Volkswagen i Volvo.